Scholia In Homerum, Scholia in Iliadem
Ἱκάριος γένος μὲν ἦν Ἀθηναῖος
ἔσχε δὲ θυγατέρα Ἠριγόνην, ἥτις κύνα
νήπιον ἔτρεφε.
Ἱκάριος γένος μὲν ἦν Ἀθηναῖος
ἔσχε δὲ θυγατέρα Ἠριγόνην, ἥτις κύνα
νήπιον ἔτρεφε.
Nonnus Epic., Dionysiaca
Ζεὺς δὲ πατὴρ ἐλέαιρεν· ἐν ἀστερόεντι δὲ κύκλῳ
Ἠριγόνην στήριξε Λεοντείῳ παρὰ νώτῳ·
παρθενικὴ δ' ἄγραυλος ἔχει στάχυν· οὐ γὰρ ἀείρειν
ἤθελεν οἴνοπα βότρυν ἑοῦ γενέταο φονῆα.
Nonnus Epic., Dionysiaca
καὶ τὰ μὲν ἔπλασε μῦθος Ἀχαιικὸς ἠθάδα πειθὼ
ψεύδεϊ συγκεράσας· τὸ δ' ἐτήτυμον, ὑψιμέδων Ζεὺς
ψυχὴν Ἠριγόνης σταχυώδεος ἀστέρι Κούρης
οὐρανίης ἐπένειμεν ὁμόζυγον, αἰθερίου δὲ
ἄγχι Κυνὸς κύνα θῆκεν ὁμοίιον εἴδεϊ μορφῆς,
Σειρίου, ὃν καλέουσιν, ὁμόσσυτον, Ἰκαρίου δὲ
ψυχὴν ἠερόφοιτον ἐπεξύνωσε Βοώτῃ.
καὶ τὰ μὲν ἔπλασε μῦθος Ἀχαιικὸς ἠθάδα πειθὼ
ψεύδεϊ συγκεράσας· τὸ δ' ἐτήτυμον, ὑψιμέδων Ζεὺς
ψυχὴν Ἠριγόνης σταχυώδεος ἀστέρι Κούρης
οὐρανίης ἐπένειμεν ὁμόζυγον, αἰθερίου δὲ
ἄγχι Κυνὸς κύνα θῆκεν ὁμοίιον εἴδεϊ μορφῆς,
Σειρίου, ὃν καλέουσιν, ὁμόσσυτον, Ἰκαρίου δὲ
ψυχὴν ἠερόφοιτον ἐπεξύνωσε Βοώτῃ.
Constantinus VII Porphyrogenitus Imperator Hist., De insidiis
καὶ ἐποίησε βασιλέα εὐθέως ἡ γυνὴ αὐτοῦ
Κλυταιμνήστρα τὸν Αἴγισθον καὶ ἐγαμήθη αὐτῷ νόμῳ, καὶ ἔσχεν
ἐξ αὐτῆς θυγατέρα, ἣν ἐκάλεσεν Ἠριγόνην.
καὶ ἐποίησε βασιλέα εὐθέως ἡ γυνὴ αὐτοῦ
Κλυταιμνήστρα τὸν Αἴγισθον καὶ ἐγαμήθη αὐτῷ νόμῳ, καὶ ἔσχεν
ἐξ αὐτῆς θυγατέρα, ἣν ἐκάλεσεν Ἠριγόνην.
“Hesychii Alexandrini lexicon, vols. 1–2”, Ed. Latte, K.
Copenhagen: Munksgaard, 1:1953; 2:1966.
Alphabetic letter alpha,
<Αἰώρα>· ἑορτὴ Ἀθήνῃσιν, ἣν οἱ μὲν ἐπὶ τῇ Μαλέου Τυῤῥηνοῦ
†θυειν φασι· οἱ δὲ ἐπὶ Κλυταιμνήστρας καὶ Αἰγίσθου· οἱ δὲ ἐπὶ
Ἠριγόνῃ Ἀλήτιδι τῇ Ἰκαρίου
<αἰωρούμενοι>· μετεωριζόμενοι (r. p)
<αἰωρήσας>· ἐκκρεμάσας
Etymologicum Genuinum, Etymologicum genuinum (α – ἁμωσγέπως) (4097: 001)
“Etymologicum magnum genuinum. Symeonis etymologicum una cum magna grammatica. Etymologicum magnum auctum, vol. 1”, Ed. Lasserre, F., Livadaras, N.
Rome: Ateneo, 1976.
Alphabetic letter alpha
<Ἀλῆτις>· τινὲς τὴν Ἠριγόνην λέγουσι τὴν Ἰκαρίου θυγα-
τέρα, ὅτι πανταχοῦ ζητοῦσα τὸν πατέρα ἠλᾶτο· οἱ δὲ Αἰγίσθου καὶ
Κλυταιμνήστρας φασίν·οἱ δὲ τὴν τοῦ Μαλεώτου τοῦ Τυρρηνίου
θυγατέρα· οἱ δὲ τὴν Μήδειαν, ὅτι μετὰ φόνον τοῦ παιδὸς πρὸς Αἰγέα
κατέφυγεν ἀλητεύσασα· οἱ δὲ τὴν Φερσεφόνην, διότι τοὺς πυροὺς
ἀλοῦντες πέμματά τινα προσφέρουσιν αὐτῇ
Scholia In Homerum, Scholia in Iliadem
οἳ καὶ κατηστερισθέντες, Ἱκάριος μὲν Βοώτης ἐκλήθη, Ἠριγόνη δὲ παρθένος.
Η σύνδεση της Παρθένου με την Ηριγόνη είναι ολοφάνερη στα παραπάνω κείμενα.
Η κόρη του Ικαρίου η άγραυλος – αυτή που ξενυχτά στα χωράφια, ή η αγροτική – φέρει ΣΤΑΧΥ στα χέρια της όπως και η Δήμητρα- που θεωρείται η θεά της γεωργίας και των Δημητριακών, η παρθενική που καταστερίζετε για την αγάπη προς τον πατέρα της Ικάριο. Εκείνος θα μείνει στον Ουρανό ως Βοώτης κι εκείνη ως η Παρθένος με τον στάχυ και το σκυλί της θα πάρει τη μορφή του Σείριου Αστέρα.
Όμως το Αγροτίς είναι επίθετο και της Αρτέμιδος και δηλώνει την ιδιότητα της ως κυνηγού, όπως και η Ηριγόνη που κυκλοφορεί με τα σκυλιά της όμοια και η Ατρέμιδα ονομάζεται με το επίθετο Σκυλακίτις και Στροφαία -
Όμως συνώνυμη κόρη έχει και η Κλυταιμνήστρα μετά τον γάμο της με Αίγισθο.
Γιορτές της Ηριγόνης/ Ηριγένειας η Αιώρα (αιωρούμαι – μετεωρίζομαι – μένω μετέωρος = ταλαντεύομαι = ανυψώνομαι = κυμαίνομαι αλλά και μένω αναποφάσιστος. Η κούνια που ως παιχνίδι το συναντούμε ακόμα και σήμερα στις παιδικές χαρές και στα πανηγύρια και συνήθως στις συναθροίσεις των παλιότερων στις εξοχές την Άνοιξη, συνήθως ένα γυναικείο παιχνίδι ή ένα παιχνίδι για νέες κοπέλες…
Ένα από τα επίθετά της Αλήτης κοινό και για την Περσεφόνη και την Μήδεια.
Αλήτισσα δηλαδή Περιδίνος αυτή που περιδίνιζεται, περιστρέφετε, στριφογυρίζει, στροβιλίζεται.
Ένα επίθετο/ιδιότητα και εορτή/ες που συγχρόνως μας δίνουν και την πραγματική διάσταση των ιδιοτήτων και της θέσης – ως «μετεώρου»/ άστρου της Παρθένου Ηριγόνης/Δήμητρας/Περσεφόνης/ Ειρήνης/Τύχης κλπ
Αιγυπτιακή επιτύμβια στήλη/πινακίδα που παρουσιάζει την Φεγγαροθεα Χαθωρ / Qadesh/Qudshe/ Ισιδα/ γυμνή, ντυμένη μόνο με τα κέρατα της Σελήνης / ημισέληνο στο κεφάλι της ως στέμμα, με τα δημητριακά, δεμάτι σταχιών στο ένα χέρι και το φίδι στο άλλο χέρι να στέκεται πάνω από τον Λέωντα.
Και ανάμεσα στον ιθυφαλλικό Θεό της γονιμότητας τον Οσιρη και έναν Καναίτη Θεό της Θύελλας τον Τυφώνα/ Σεθ
Η ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ/ΔΗΜΗΤΡΑ
Η στήλη που παρουσιάζει την Περσεφόνη/ Δήμητρα να κρατά στα χέρια της δεμάτια από στάχια και συγχρόνως δύο φίδια που ελίσσονται στα χέρια της
συνεχίζετε
Αρχική σελίδα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου